Stress en burn-out preventie in Gent

Stress en burn-out preventie in Gent

Stress en burn-out preventie is hot!

Maar wat is stress?

Stress is volgens wikipedia een vorm van spanning die in het lichaam van mensen, dieren of planten optreedt als reactie op externe prikkels en die gevolgd wordt door een bepaald patroon van fysiologische reacties.

Het leren omgaan of verminderen van stress heet stress management. Men kan bijvoorbeeld leren controle uit te oefenen op de oorzaken van stress, zichzelf bepaalde beperkingen op te leggen, of om 'nee' te leren zeggen op het beroep dat gedaan wordt door familieleden of de baas.

Om dit aan te leren kan je best beroep doen op een ervaren stress coach. Zoek je een stress coach voor je team in de regio van Gent, dan kan WOLFPACK je misschien helpen.

Oorspronkelijk wordt burn-out opgevat als een syndroom van drie samenhangende verschijnselen: uitputting, cynisme en competentieverlies. Opvallend genoeg werd deze visie slechts gedeeltelijk teruggevonden in de interviews. De traditionele kijk op burn-out werd door de experten aangevuld met enkele nieuwe aspecten.

Wat is burn-out?

Burn-out blijkt te bestaan uit 5 kernsymptomen:

  1. Uitputting
    Zowel fysieke uitputting (‘je lichaam is moe’), als psychologische (‘je ‘op’ en ‘leeg’ voelen’).
  2. Cognitief controleverlies 
    Zoals geheugenproblemen, aandachts- en concentratiestoornissen en prestatieproblemen, bijvoorbeeld trager werken of fouten maken, omwille van een verstoring in je cognitief functioneren.
  3. Emotioneel controleverlies 
    Kenmerkend hiervoor zijn heftige emotionele reacties (zoals woede of huilbuien) waarover men geen controle heeft. Bovendien gaat dit vaak gepaard met een lage tolerantiegrens (‘je hebt geen geduld meer’).
  4. Depressieve klachten
    Een sombere stemming of schuldgevoelens. Dit is wellicht de reden waarom burn-out en depressie vaak verward worden.
  5. Mentale distantie 
    Hiermee doelen we op het mentaal afstand nemen van het werk. In de meeste gevallen ervaart men bij een burn-out een sterke weerstand tegen het werk en trekt men zich (mentaal of fysiek) terug uit het werk.

Naast deze 5 kernsymptomen zagen we ook vaak begeleidende symptomen in de vorm van spanningsklachten terugkomen. Deze kunnen zowel psychosomatisch (bijv. hart-, ademhalings-, maag-, darm-, en pijnklachten of een algemeen gevoel van malaise) als gedragsmatig (bijv. slaapproblemen, piekeren of paniekaanvallen) zijn.

Heeft iemand van je werknemers last van bovenstaande symptomen van stress of burn-out? Ben je op zoek naar een gericht stress en burn-out preventie aanpak?

Hoe kan Wolfpack door stress en burn-out preventie jouw team sterker maken?

Het geheim van een succesvol bedrijf schuilt in de kracht van het verbonden zijn en het samenwerken van sterke persoonlijkheden. Wij zijn overtuigd dat mensen elkaar versterken en laten groeien tot hun hoogste potentieel, wanneer we ze leren omgaan met stress en ze zich goed voelen in hun vel. Pas dan vorm je een succesvol 'pack'. 

Waarom kiest jouw bedrijf voor stress en burn-out preventie bij WOLFPACK in Gent?

  • Doen en voelen
  • Buiten in de natuur
  • Kleine tips met grote impact
  • Praktijk boven theorie
  • Less is more principe
  • Teambuilding met blijvend effect

Wat zeggen onze klanten over onze unieke werkwijze (klik op de foto voor de video!)

Wolfpack biedt 3 workshops aan voor bedrijven in Gentrond stress en burn-out preventie

De ‘Wolf of stress off' workshop willen we even in de verf zetten: Deze heeft als doelen meer focus en minder stress. Wat mag je verwachten:

  • Focus op wat stress met je ademhaling doet
  • Rust creëren via je ademhaling
  • Opvangen van een angst- of paniekaanval 
  • Omgaan met hyperventilatie 
  • Tips en oefeningen

Wie zijn de wolves van de Wolfpack?

Hannes leidt Mindful Run België waar hij op zijn eigen unieke en spontane manier, zoveel mogelijk mensen in beweging wilt brengen. Al meer dan 40 instructeurs volgen dit verhaal waar ze gedurende 5 weken, wandelaars, fietsers of lopers, mee op sleeptouwen nemen. Mindfulness, Ademhaling en een efficiënte manier van bewegen zijn hier de belangrijkste eigenschappen.

Helga heeft sinds 2011 haar eigen adempraktijk waar ze mensen helpt om rustiger te worden via de buteyko methode. Deze ademhalingstechniek gaat ademhalingsgerelateerde klachten zoals stress, hyperventielatie, astma, allergieën, snurken en andere klachten, drastisch doen afnemen. 

Interesse? Neem snel contact op voor meer uitleg over stress en burn-out preventie voor bedrijven in Gent.

Stress coach Leuven

Follow the 3 C's

Wolfpack combineert het beste van verschillende werelden waaronder mindfulness, relaxatie, beweging, Buteyko ademhaling en visualisatie. Maar al snel voelden we dat mensen meer nodig hadden. Connectie vinden met elkaar om op een constructieve manier in Communicatie te gaan met elkaar zijn de ultieme voorwaarden voor een succesvolle Collaboratie project.

Onze missie is teams sterker, efficiënter en veerkrachtiger te laten werken en dit alles met ons uniek handelsmerk. 

Lees ook:

Interessante internationale artikels over stress training en coaching:

keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x