30 minuten sporten voor je dagtaak werkt positief!

30 minuten sporten voor je dagtaak werkt positief!

30 minuten sporten voor je dagtaak werkt positief!

30 minuten sporten voor je dagtaak werkt positief!

Er zijn meerdere redenen om vroeg in de ochtend je loopschoenen al aan te trekken. Maar recent onderzoek, gepubliceerd in The British Journal of Sports Medicine, geeft je nu nog een extra reden! Die ochtendtraining bevordert namelijk ook onze hersenactiviteit doorheen de werkdag. Zelfs wanneer je nadien nog enkele uren achter je bureau moet stilzitten

Brain Breaks onderzoek

De wetenschappers van het zogenaamde 'Brain Breaks'-onderzoek bestudeerden hoe de timing van lichaamsbeweging cognitieve functies beïnvloedt. Daarbij verdeelden ze 65 volwassenen (55- tot 80-jarigen) in drie groepen:

-    Een groep die de hele werkdag (8 uur) niet bewoog.

-    Een groep die het eerste uur van de werkdag stilzat, 30 minuten sportte en nadien gedurende 6,5 opnieuw het werk hervatte.

-    Een groep die het eerste uur van de werkdag stilzat, 30 minuten sportte en gedurende de rest van de werkdag om het halfuur rechtstond en 3 minuten rondwandelde. 

Om de invloed van lichaamsbeweging op de hersenwerking te onderzoeken, moesten de proefpersonen een reeks cognitieve testen afleggen en werd hun 'BDNF' (Brain-Derived Neurotrophic Factor), een stof in de hersenen, gemeten. Die stof is onder meer belangrijk voor de bescherming en  aanmaak van hersencellen. 

Wetenschappelijke resultaten

Wat bleek? Zelfs een korte sportsessie in de ochtend bracht al heel wat voordelen met zich mee. Iedere deelnemer die 's ochtends bewoog, scoorde namelijk beter op cognitieve testen dan de proefpersonen die 's ochtends niet sportten. 

Zo verbeterden executieve functies:

  • als beslissingen nemen
  • organiseren
  • prioriteiten stellen

De niveaus BDNF stegen en bleven hoog gedurende de dag bij de tweede en derde groep, terwijl de niveaus van BDNF zelfs daalden bij de groep 'zitters'. De groep die wandelpauzes hield doorheen de dag scoorde bovendien beter dan de twee andere groepen op verschillende geheugentesten

Besluit

"Deze studie toont aan hoe een kleine wijziging in je dagelijkse routine je cognitieve gezondheid al kan bevorderen", aldus auteur van de studie Michael Wheeler. "Verder onderzoek is nodig om het effect van sporten op onze cognitie ook bij een jongere generatie te bestuderen, maar de bevindingen zijn alvast hoopgevend." 

Tip

  1. Plan de avond voordien je sportactiviteit
  2. Kies een activiteit waarvoor geen extra verplaatsing vereist is
  3.  Geniet van de successen, maar 'be aware' voor de eventuele baaldagen, die er zeker ook mogen zijn!
keyboard_arrow_up

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x